Please use this persistent identifier to cite or link to this item: doi:10.24405/403
Title: Untersuchung der visuellen Darstellungsmöglichkeiten beim computerunterstützten Lernen in der Erwachsenenbildung
Authors: Katzky, Uwe
Language: ger
Subject (DDC): 370 Bildung und Erziehung
Issue Date: 2003
Publisher: Universitätsbibliothek der HSU / UniBwH
Document Type: Thesis
Abstract: 
The following question stands in the fore of this study: Is there one single modell or a design recommendation for computer based training in the field of adult education in regard to color and format, that satisfies the demand of the majority of learners? To answer this question, the following more detailed questions concerning the subject are formulated. To find the answers to those questions is finally the aim of this study. • How should font color and background be selected for a computer based training program? • How should a general text be formatted? • How should headlines and accentuations be formatted? Should they have a different font color? • If there are several graphics on one page, should they be in the same style or is a combination of different graphic styles acceptable? • If text and graphic are displayed on one page, how should they be positioned in relation to each other. These questions are the basis of four hypotheses. Those hypotheses in turn formed the basis to answer the questions. For verification of the hypotheses, a programmed questionnaire (pFb) on a CD was developed. The CD was distributed at several schools of the German armed forces. As a main result the following can be stated in regard to a suggestion for a design recommendation: 1. Learners favor certain combinations of font color and background color. 2. Headlines and accentuations should only be displayed with very few selective colors which depend on font color and background color. 3. The learners prefer a specific format of the general text, headlines and accentuations. 4. If there are several graphics on one page, they should be in the same style. However, there are other criteria that influence the learner’s acceptance (esthetics, practicality, correctness etc.). 5. There is a high acceptance of text and graphic, if they are positioned in a specific relation to each other. Finally the design recommendation was verified by a followup examination. For that purpose the learning success was measured using a computer based training program in the original and in an optimized version. The result shows that just the optimizing of the design, following the design recommendation, leads to a significant increase of the learning success. The original study contains a CD-Rom which is available under the URL: http://opus.unibw-hamburg.de/opus/volltexte/2004/246/zip/2004_Katzky.zip

Im Vordergrund dieser Arbeit stand die Frage, ob ein Modell oder ein Design-Vorschlag für Lernprogramme in der Erwachsenenbildung hinsichtlich der Farben und Formatierungen erstellt werden kann, das den Ansprüchen der meisten Lerner gerecht wird. Dazu wurden folgende Einzelfragen formuliert, deren Beantwortung schließlich das Ziel dieser Arbeit war:
• Wie sollten Schrift- und Hintergrundfarbe in Lernprogrammen gewählt werden?
• Wie ist ein allgemeiner Text zu formatieren?
• Wie sollen Überschriften und Hervorhebungen formatiert und ggf. abweichend von der Schriftfarbe gefärbt werden?
• Wenn mehrere Grafiken auf einer Seite dargestellt werden, sollten sie dann von derselben Grafik-Art sein oder sind Kombinationen aus verschiedenen Grafik-Arten möglich?
• Wenn Text und Grafik auf einer Seite dargestellt werden, wie sollten sie dann zueinander positioniert werden?
Auf diesen Fragestellungen basieren vier Hypothesen, die ihrerseits die Grundlage für die Beantwortung dieser Fragen waren. Zur Überprüfung der Hypothesen wurde ein programmierter Fragebogen (pFb) auf CD entwickelt, der an Schulen der Bundeswehr verteilt wurde. Als zentrale Ergebnisse ließen sich in Form eines Design-Vorschlags folgende Ergebnisse fest halten:
1. Es existieren Kombinationen von Schrift- und Hintergrundfarben, die von Lernern bevorzugt werden.
2. Überschriften und Hervorhebungen sollten in Abhängigkeit von Schrift- und Hintergrundfarbe nur in wenigen, ausgewählten Farben dargestellt werden.
3. Allgemeiner Text, Überschriften und Hervorhebungen werden von Lernern dann bevorzugt angenommen, wenn sie in einer bestimmten Art formatiert werden.
4. Mehrere Grafiken auf einer Seite sollten von der derselben Grafik-Art sein. Entscheidend für die Akzeptanz sind aber auch andere Kriterien (Ästhetik, Sachlichkeit, korrekte Wiedergabe des Inhalts etc.).
5. Text und Grafik werden dann besonders akzeptiert, wenn sie auf bestimmte Arten zueinander positioniert werden. Abschließend wurde der Design-Vorschlag im Rahmen einer Nachuntersuchung überprüft. Dazu wurde in zwei Stichproben der Lernerfolg mit Hilfe eines CUA-Lernprogramms in einer originalen und einer optimierten Version ermittelt. Das Ergebnis zeigt, dass allein durch das Optimieren des Designs gemäß dem erarbeiteten Design-Vorschlag der Lernerfolg signifikant gesteigert wird.
Description: 
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Organization Units (connected with the publication): Fakultät für Geistes- und Sozialwissenschaften 
DOI: https://doi.org/10.24405/403
Advisor: Weise, Georg
Grantor: HSU Hamburg
Type of thesis: PhD Thesis
Exam date: 2004-04-30
Appears in Collections:2 - Theses

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