Publication:
Selective impairment of attentional set shifting in adults with ADHD

cris.customurl 4416
cris.virtual.department Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.department Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
cris.virtual.department #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
cris.virtual.department #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
cris.virtual.department #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
cris.virtual.departmentbrowse Allgemeine und Biologische Psychologie
cris.virtualsource.department 3f4c62ec-76b9-4055-905f-42413b841b23
cris.virtualsource.department 3624a68b-0b4d-4576-9561-25003490714d
cris.virtualsource.department #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
cris.virtualsource.department 2262cd26-fd1e-4386-ad11-3b8609bcf827
cris.virtualsource.department #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
dc.contributor.author Luna-Rodriguez, Aquiles
dc.contributor.author Wendt, Mike
dc.contributor.author Kerner auch Körner, Julia
dc.contributor.author Gawrilow, Caterina
dc.contributor.author Jacobsen, Thomas
dc.date.issued 2018-11-10
dc.description.abstract BACKGROUND: Task switch protocols are frequently used in the assessment of cognitive control, both in clinical and non-clinical populations. These protocols frequently confound task switch and attentional set shift. The current study investigated the ability of adult ADHD patients to shift attentional set in the context of switching tasks. METHOD: We tested 38 adults with ADHD and 39 control adults with an extensive diagnostic battery and a task switch protocol without proactive interference. The experiment combined orthogonally task-switch vs. repetition, and attentional set shift vs. no shift. Each experimental stimulus had global and local features (Hierarchical/"Navon" stimuli), associated with corresponding attentional sets. RESULTS: ADHD patients were slower than controls in task switch trials with a simultaneous shift of attention between global/local attentional sets. This also correlated significantly with diagnostic scales for ADHD symptoms. The patients had more variable reaction times, but when the attentional set was kept constant neither were they significantly slower nor showed higher task switch costs. CONCLUSION: ADHD is associated with a deficit in flexible deployment of attention to varying sources of stimulus information.
dc.description.version VoR
dc.identifier.citation Luna‑Rodriguez et al. Behav Brain Funct (2018) 14:18 https://doi.org/10.1186/s12993‑018‑0150‑y
dc.identifier.doi 10.1186/s12993-018-0150-y
dc.identifier.issn 1744-9081
dc.identifier.uri https://openhsu.ub.hsu-hh.de/handle/10.24405/4416
dc.language.iso en
dc.publisher BioMed Central
dc.relation.journal Behavioral and brain functions
dc.relation.orgunit Allgemeine und Biologische Psychologie
dc.rights.accessRights metadata only access
dc.subject Cognitive control
dc.subject Executive function
dc.subject Task switching
dc.title Selective impairment of attentional set shifting in adults with ADHD
dc.type Research article
dcterms.bibliographicCitation.originalpublisherplace London
dspace.entity.type Publication
hsu.peerReviewed
hsu.uniBibliography
oaire.citation.issue 1
oaire.citation.volume 14
Files