Daseking, Monika
Loading...
Academic Degree(s)
Univ.-Prof.‘in Dr.
Status
Active HSU Member
Main affiliation
Job title
Leitung
ORCID
58 results
Now showing 1 - 10 of 58
- PublicationMetadata onlyVisual perception and cognitive functioning in MCI and mild Alzheimer’s disease(BMJ Publishing Group, 2025-08-06)
;Roloff, Jessica ;Stemmler, Mark ;Graessel, Elmar ;Krakat, Leonie ;Weis, Johanna ;Lehfeld, Hartmut; Introduction: Visual perception is a fundamental skill that plays a central role in sensing the external environment. Deficits can lead to impairments in everyday activities. Visual perception is known to be impaired in Alzheimer’s disease (AD). However, the extent to which visual perception is impaired in mild cognitive impairment (MCI), often a prodromal state of AD, has not been sufficiently investigated. This study aims to assess visual perceptual abilities in people with MCI and mild AD compared with healthy controls. It will also investigate whether executive functions, activities of daily living and intelligence are affected in this context, providing new insights into the research of visual perception together with MCI and mild AD. Methods and analysis: People with MCI, mild AD and healthy controls will be assessed for cognitive deficits using the Syndrom-Kurztest (SKT). Visual perceptual performance will be assessed using the German version of the Developmental Test of Visual Perception-Adolescent and Adult: Second Edition (DTVP-A:2; Frostings Entwicklungstest der visuellen Wahrnehmung – Jugendliche und Erwachsene 2. Auflage). Activities of daily living will be assessed through the Erlangen Test of Activities of Daily Living in Persons with Mild Dementia or Mild Cognitive Impairment (ETAM) and the Bayer Activities of Daily Living Scale (B-ADL). Executive functions will be measured using the German adaptation of the Behaviour Rating Inventory of Executive Function - Adult (BRIEF-A) and intelligence will be assessed using the Matrix Reasoning and Vocabulary Test of the Wechsler Adult Intelligence Scale - Fourth Edition (WAIS-IV). Data analysis will involve descriptive analyses, linear regression analyses, multivariate analysis of variance, mediation analysis and structural equation modelling. Ethics and dissemination: This study has received approval from the Ethics Committee of Helmut Schmidt University/University of the Federal Armed Forces Hamburg, Germany (number: 2023_009). Findings will be disseminated through peer-reviewed publications and presentations at national and international conferences. Trial registration number: Registered at OSF https://doi.org/10.17605/OSF.IO/PM5AV - PublicationMetadata onlyReactive temperament and self-regulation in preschool(Taylor & Francis, 2025-06-26)
; ; ;Gawrilow, Caterina ;Gunzenhauser, Catherine ;Karbach, Julia; - PublicationMetadata only
- PublicationMetadata onlyExamining the structure of the Student-Educator Negotiated Critical Thinking Dispositions Scale in four countries(Psychological Society of Ireland, 2025-06)
;Hogan, Michael ;Fischer, Alexandra ;Dinçer, Beste ;Yurt, Emine Can; ;Irfan, Muhammad Ramish ;Koruga, Nikola ;Riddle, RussQuinn, Sarah - PublicationMetadata onlyNachhaltige Weiterentwicklung von Kompetenzen und Methoden am Beispiel SOPESS als Teil der Schuleingangsuntersuchung – Hintergrund und Ansätze des KOMET-SEU-Projekts(Georg Thieme Verlag, 2025-05-12)
;Malonga Makosi, Dorothée ;Diefenbach, Christiane ;Simon, Klaus; ; ;Borrmann, Brigitte ;Sidhu, Navdeep S. ;König, Jochem ;Thyen, Ute ;Genuneit, Jon; Urschitz, Michael S.Hintergrund: Die Schuleingangsuntersuchung (SEU) ist eine Kernaufgabe des öffentlichen Gesundheitsdienstes (ÖGD). Dabei wird das Sozialpädiatrische Entwicklungsscreening für Schuleingangsuntersuchungen (SOPESS) als validiertes Instrument zur Erfassung des Entwicklungsstandes von Vorschulkindern genutzt. Die Ergebnisse ermöglichen es, Entwicklungsauffälligkeiten regional und zeitlich zu verfolgen und individuellen sowie präventiven Handlungsbedarf abzuleiten. In der Praxis zeigen die Daten aber eine relevante methodenbedingte Heterogenität über Teams und Gesundheitsämter hinweg, die nicht alleine durch Unterschiede im Untersuchungskollektiv erklärbar ist. Dies beeinträchtigt die Validität der Daten und deren optimale Nutzung für die regionale Präventionsplanung und die Gesundheitsberichterstattung (GBE). Ziele: Das KOMET-SEU-Projekt hatte zum Ziel, methodenbedingte Heterogenität und deren Ursachen zu erfassen und darzustellen. Anschließend sollte ein Fortbildungspaket entwickelt und evaluiert werden, dass den ÖGD in der Durchführung und Dokumentation von SOPESS stärkt, die Heterogenität in den Daten reduziert und die Datennutzung unterstützt. Methoden: Das Projekt orientierte sich am Public Health Action Cycle und nutzte ein logisches Modell als theoretische Grundlage. Quantitative und qualitative Methoden wurden kombiniert, um das Fortbildungspaket zu entwickeln und zu evaluieren. Die Ziele wurden in 4 Arbeitspaketen (AP) umgesetzt: in AP 1 wurden statistische Grundlagen zur Erfassung und Darstellung von methodenbedingter Heterogenität gelegt. AP 2 untersuchte mithilfe von Interviews mit ÖGD-Mitarbeitenden die Ursachen der Heterogenität und relevante Kontextfaktoren für die Datenerhebung. In AP 3 wurde daraus ein Online-Fortbildungspaket entwickelt und pilotiert. In AP 4 wurde diese Fortbildung in mehreren Gesundheitsämtern implementiert und hinsichtlich der Prozesse und Effekte evaluiert. Detaillierte Ergebnisse der AP finden sich in dieser Ausgabe des Gesundheitswesens. Ausblick: Durch den Mixed-Methods Ansatz und eine partizipative Interventionsentwicklung sollten die Kompetenzen von ÖGD-Mitarbeitenden in der Anwendung des SOPESS gestärkt und die Untersucherkompetenzen innerhalb der Teams erweitert werden. Das Projekt KOMET-SEU leistet so einen wichtigen Beitrag zur Unterstützung des ÖGD in der SOPESS-Datennutzung. Ob es gelingt, die Heterogenität in den SOPESS-Daten selbst zu reduzieren, muss weiter geprüft werden. Die Grundlagen dafür liegen nun vor. - PublicationMetadata onlyThe marshmallow test as a screening instrumentDelay of gratification tasks have an impressive predictive value for various outcomes and are designed to measure self‐regulation. Since many behavioural and psychological conditions in children are related to limitations in self‐regulation, the extent to which delay tasks can be used as a screening for the detection of psychopathology is examined. Children from the general population (non‐clinical sample; N = 1498; 51% girls) participated in delay tasks at the ages of 3 and 5. Parents rated ADHD and conduct problems when children were age 5 and 6, which we classified using cut‐offs. Delay at age 3 was related to ADHD at age 5 (OR = 1.84) and conduct at age 6 (OR = 2.61). The results showed high specificity (77%–78%) and high negative predictive values (95%–98%), correctly identifying children below the SDQ cut‐off, but low sensitivity (27%–42%), making the task unsuitable as a screening tool for children with an increased likelihood of developing psychopathology. These results were aggravated when only the first 20 s were considered, showing better specificity but worse sensitivity values.
- PublicationMetadata onlyBarrieren und förderliche Faktoren in der Schuleingangsuntersuchung mit SOPESS(Thieme, 2025-04-04)
; ; ;Sierpinski, Tina ;Diefenbach, ChristianeDie Schuleingangsuntersuchung (SEU) leistet sowohl individual- als auch bevölkerungsmedizinisch einen bedeutsamen Beitrag, um die Zukunft von Einschüler*innen langfristig positiv zu gestalten. Damit die Daten der SEU optimal genutzt werden können, sollte der Ablauf der SEU mit SOPESS standardisiert erfolgen. Aus der ÖGD-Praxis zeigte sich jedoch, dass die Daten auf eine methodenbedingte Heterogenität auf Ebene der SOPESS-Rohwertsummen hinweisen und die Validität der Daten einschränkt. Ziel ist es, Barrieren und förderliche Faktoren für die Durchführung von SOPESS zu identifizieren und durch die Bereitstellung einer Schulungsmaßnahme die methodenbedingte Heterogenität zu verringern. Dieses Vorhaben wurde in zwei Studien umgesetzt. In Studie 1 wurden 56 Mitarbeitende aus 21 KJDG telefonisch zu möglichen Barrieren und förderlichen Faktoren in der Durchführung mit SOPESS befragt. Aus diesen Ergebnissen wurde anschließend ein Online-Fortbildungspaket zur Stärkung der diagnostischen Grundkompetenzen konzipiert und in Studie 2 in einer ersten Anwendungsphase (Pilotierung) mit 25 Personen erprobt und bzgl. verschiedener Faktoren (z. B. Praxisrelevanz und Verbesserungsvorschläge) evaluiert und adaptiert. In Studie 1 konnte als eine zentrale Ursache für die methodenbedingte Heterogenität die Abweichung der Durchführenden von den standardisierten Untersuchungsinstruktionen identifiziert werden. In der Auswertung kommt es insbesondere zu Unsicherheiten in der Bewertung der Aufgaben zur Visuomotorik. Um die diagnostischen Grundkompetenzen der Untersuchenden langfristig zu stärken, könnte sich eine videobasierte Darstellung einer standardisierten Untersuchung als förderlich erweisen. In Studie 2 sind die Ergebnisse der Pilotierung des Online-Fortbildungspakets positiv: Fast alle (22 von 25 Personen) beurteilten das Online-Fortbildungspaket hinsichtlich der Durchführung und Bewertung des SOPESS als praxisrelevant und waren der Ansicht, dass dieses die Durchführungsqualität erhöhen wird. Das Online-Fortbildungspaket wurde in einer Anwendungsphase in Nordrhein-Westfalen und Rheinlandpfalz evaluiert. Nach Abschluss der Evaluationsphase soll das Online-Fortbildungspaket adaptiert und breitflächig angeboten werden, um langfristig die diagnostischen Kompetenzen der Mitarbeitenden der KJGD zu stärken und die Gewinnung valider Daten im Rahmen der SEU zu unterstützen. - PublicationMetadata onlyWe’re in this together: Associations between moral emotions and rule-breaking behaviour in adolescenceMoral emotions offer a promising approach for preventing rule-breaking behaviour, whereby the development of prevention programmes requires testing associations between moral emotions and rule-breaking differentiated. The present study examined whether the relationship between moral emotions and rule-breaking behaviour varies depending on how moral emotions are operationalised – either as cross-situational factors (guilt and shame proneness) or as situation-specific factors (self- and other-anticipated emotions in moral conflicts). Furthermore, the study investigated whether this relationship differs depending on whether adolescents report their individual rule-breaking behaviour or rule-breaking behaviour committed together with friends. In sum, N = 169 adolescents (54% female; M = 14.95 years) completed a questionnaire assessing self-report data on moral emotions and rule-breaking behaviour. Variance in individual rule-breaking behaviour was explained by guilt- and shame-proneness, as well as by emotions that adolescents anticipated in moral conflicts for themselves. Only shame-proneness contributed to the explanation of rule-breaking behaviour committed with friends. Interestingly, positive relations between shame-proneness and rule-breaking behaviour were found. Implications and limitations of the study are discussed.
- PublicationMetadata onlyThe relationship between language development and behavioral problems in preschool children who experienced a strokeAfter pediatric stroke, children often exhibit impairments in their cognitive, language, and behavioral development. This study investigates the relationship between language abilities and behavioral problems in preschool children (n = 56) following pediatric stroke, focusing on age at the time of testing, sex, time of stroke, left middle cerebral artery involvement, and cognitive abilities. About one-third of the children showed below-average language development and overall behavior problems. Binomial logistic regressions revealed that sentence comprehension had a protective effect (OR = 0.707) on overall behavioral problems. The regression model for externalizing problems was not significant or externalizing problems was not significant. The results highlight the importance of language comprehension skills in preventing mental health problems in this clinical group.
- PublicationMetadata onlyThe technology acceptance model and adopter type analysis in the context of artificial intelligence(Frontiers Research Foundation, 2025-01-16)
; ;Münscher, Johann-Christoph; Telle, Nils-TorgeIntroduction Artificial Intelligence (AI) is a transformative technology impacting various sectors of society and the economy. Understanding the factors influencing AI adoption is critical for both research and practice. This study focuses on two key objectives: (1) validating an extended version of the Technology Acceptance Model (TAM) in the context of AI by integrating the Big Five personality traits and AI mindset, and (2) conducting an exploratory k-prototype analysis to classify AI adopters based on demographics, AI-related attitudes, and usage patterns. Methods A sample of N = 1,007 individuals individuals (60% female; M = 30.92; SD = 8.63 years) was collected. Psychometric data were obtained using validated scales for TAM constructs, Big Five personality traits, and AI mindset. Regression analysis was used to validate TAM, and a k-prototype clustering algorithm was applied to classify participants into adopter categories. Results The psychometric analysis confirmed the validity of the extended TAM. Perceived usefulness was the strongest predictor of attitudes towards AI usage (β = 0.34, p < 0.001), followed by AI mindset scale growth (β = 0.28, p < 0.001). Additionally, openness was positively associated with perceived ease of use (β = 0.15, p < 0.001). The k-prototype analysis revealed four distinct adopter clusters, consistent with the diffusion of innovations model: early adopters (n = 218), early majority (n = 331), late majority (n = 293), and laggards (n = 165). Discussion The findings highlight the importance of perceived usefulness and AI mindset in shaping attitudes toward AI adoption. The clustering results provide a nuanced understanding of AI adopter types, aligning with established innovation diffusion theories. Implications for AI deployment strategies, policy-making, and future research directions are discussed.
