Now showing 1 - 6 of 6
  • Publication
    Metadata only
    Barrieren und förderliche Faktoren in der Schuleingangsuntersuchung mit SOPESS
    (Thieme, 2025-04-04) ; ;
    Sierpinski, Tina
    ;
    Diefenbach, Christiane
    ;
    Die Schuleingangsuntersuchung (SEU) leistet sowohl individual- als auch bevölkerungsmedizinisch einen bedeutsamen Beitrag, um die Zukunft von Einschüler*innen langfristig positiv zu gestalten. Damit die Daten der SEU optimal genutzt werden können, sollte der Ablauf der SEU mit SOPESS standardisiert erfolgen. Aus der ÖGD-Praxis zeigte sich jedoch, dass die Daten auf eine methodenbedingte Heterogenität auf Ebene der SOPESS-Rohwertsummen hinweisen und die Validität der Daten einschränkt. Ziel ist es, Barrieren und förderliche Faktoren für die Durchführung von SOPESS zu identifizieren und durch die Bereitstellung einer Schulungsmaßnahme die methodenbedingte Heterogenität zu verringern. Dieses Vorhaben wurde in zwei Studien umgesetzt. In Studie 1 wurden 56 Mitarbeitende aus 21 KJDG telefonisch zu möglichen Barrieren und förderlichen Faktoren in der Durchführung mit SOPESS befragt. Aus diesen Ergebnissen wurde anschließend ein Online-Fortbildungspaket zur Stärkung der diagnostischen Grundkompetenzen konzipiert und in Studie 2 in einer ersten Anwendungsphase (Pilotierung) mit 25 Personen erprobt und bzgl. verschiedener Faktoren (z. B. Praxisrelevanz und Verbesserungsvorschläge) evaluiert und adaptiert. In Studie 1 konnte als eine zentrale Ursache für die methodenbedingte Heterogenität die Abweichung der Durchführenden von den standardisierten Untersuchungsinstruktionen identifiziert werden. In der Auswertung kommt es insbesondere zu Unsicherheiten in der Bewertung der Aufgaben zur Visuomotorik. Um die diagnostischen Grundkompetenzen der Untersuchenden langfristig zu stärken, könnte sich eine videobasierte Darstellung einer standardisierten Untersuchung als förderlich erweisen. In Studie 2 sind die Ergebnisse der Pilotierung des Online-Fortbildungspakets positiv: Fast alle (22 von 25 Personen) beurteilten das Online-Fortbildungspaket hinsichtlich der Durchführung und Bewertung des SOPESS als praxisrelevant und waren der Ansicht, dass dieses die Durchführungsqualität erhöhen wird. Das Online-Fortbildungspaket wurde in einer Anwendungsphase in Nordrhein-Westfalen und Rheinlandpfalz evaluiert. Nach Abschluss der Evaluationsphase soll das Online-Fortbildungspaket adaptiert und breitflächig angeboten werden, um langfristig die diagnostischen Kompetenzen der Mitarbeitenden der KJGD zu stärken und die Gewinnung valider Daten im Rahmen der SEU zu unterstützen.
  • Publication
    Metadata only
    The relationship between language development and behavioral problems in preschool children who experienced a stroke
    (Hogrefe & Huber, 2025-03-05) ; ;
    After pediatric stroke, children often exhibit impairments in their cognitive, language, and behavioral development. This study investigates the relationship between language abilities and behavioral problems in preschool children (n = 56) following pediatric stroke, focusing on age at the time of testing, sex, time of stroke, left middle cerebral artery involvement, and cognitive abilities. About one-third of the children showed below-average language development and overall behavior problems. Binomial logistic regressions revealed that sentence comprehension had a protective effect (OR = 0.707) on overall behavioral problems. The regression model for externalizing problems was not significant or externalizing problems was not significant. The results highlight the importance of language comprehension skills in preventing mental health problems in this clinical group.
  • Publication
    Metadata only
    Measurement invariance of the WISC-V across a clinical sample of children and adolescents with ADHD and a matched control group
    Measurement invariance of the Wechsler Intelligence Scale for Children, Fifth Edition (WISC-V) 10-primary subtest battery was analyzed across a group of children and adolescents with ADHD (n = 91) and a control group (n = 91) matched by sex, age, migration background, and parental education or type of school. First, confirmatory factor analyses (CFAs) were performed to establish the model fit for the WISC-V second-order five-factor model in each group. A sufficiently good fit of the model was found for the data in both groups. Subsequently, multigroup confirmatory factor analyses (MGCFAs) were conducted to test for measurement invariance across the ADHD and control group. Results of these analyses indicated configural and metric invariance but did not support full scalar invariance. However, after relaxing equality constraints on the Vocabulary (VC), Digit Span (DS), Coding (CD), Symbol Search (SS), and Picture Span (PS) subtest intercepts as well as on the intercepts of the first-order factors Working Memory (WM) and Processing Speed (PS), partial scalar invariance could be obtained. Furthermore, model-based reliability coefficients indicated that the WISC-V provides a more precise measurement of general intelligence (e.g., represented by the Full-Scale IQ, FSIQ) than it does for cognitive subdomains (e.g., represented by the WISC-V indexes). Group comparisons revealed that the ADHD group scored significantly lower than the control group on four primary subtests, thus achieving significantly lower scores on the corresponding primary indexes and the FSIQ. Given that measurement invariance across the ADHD and the control group could not be fully confirmed for the German WISC-V, clinical interpretations based on the WISC-V primary indexes are limited and should only be made with great caution regarding the cognitive profiles of children and adolescents with ADHD.
  • Publication
    Metadata only
  • Publication
    Metadata only
    Digitale Lerntherapie
    (Pestalozzianum, 2022-01-13) ;
    Hilkenmeier, Johanna
    ;
    ;