openHSU – Research Showcase

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  • Publication
    Metadata only
    What helps, what hinders antidepressant discontinuation? Qualitative analysis of patients’ experiences and expectations
    (Royal College of General Practitioners, 2024-06-27)
    Meißner, Carina
    ;
    Meyrose, Ann-Katrin 
    ;
    Nestoriuc, Yvonne 
    Background: Many patients with depressive disorders use antidepressants longer than clinically indicated. Long-term use is associated with high individual and societal costs. Patients often perceive antidepressant discontinuation as challenging. Aim: To understand patients’ expectations towards discontinuation, document their experiences with long-term use and discontinuation, and identify factors that can help or hinder discontinuation. Design and Setting: Qualitative study using semi-structured interviews via telephone with adult patients in Germany. Method: Thirty-two patients with remitted Major Depressive Disorder and long-term antidepressant use were interviewed. We analysed transcripts with content analysis aided by MaxQDA to derive thematic categories. Results: Patients expected to eliminate side effects or regain independence following discontinuation. Such positive expectations were perceived as facilitators and motivated patients’ discontinuation wish. However, patients also had negative expectations such as recurrence or discontinuation symptoms. Patients’ negative expectations were often fuelled by negative experiences, persisted despite a wish to stop antidepressants, and hindered discontinuation. Most patients perceived antidepressants as effective, but experienced side effects and further hassles. Patients felt inadequately informed about treatment duration and methods for discontinuation. Further barriers and facilitators included a stable environment, availability of support, and treatment information. Conclusion: Patients prefer to discontinue antidepressants within structured frameworks that provide information and support. Identified facilitators and barriers may help optimise appropriate use and discontinuation of antidepressants in routine practice. The utility of functional expectations and specification of individualised approaches to minimise dysfunctional expectations, adapted to patients’ previous experiences, appear to be especially important.
  • Publication
    Unknown
    Preventing adverse events of chemotherapy for gastrointestinal cancer by educating patients about the nocebo effect: a randomized-controlled trial
    (Springer Nature, 2022-09-23)
    Michnevich, T.
    ;
    Pan, Y.
    ;
    Hendi, A.
    ;
    Oechsle, K.
    ;
    Stein, A.
    ;
    Nestoriuc, Yvonne 
    Background Adverse events of chemotherapy may be caused by pharmacodynamics or psychological factors such as negative expectations, which constitute nocebo effects. In a randomized controlled trial, we examined whether educating patients about the nocebo effect is efficacious in reducing the intensity of self-reported adverse events. Methods In this proof-of-concept study, N = 100 outpatients (mean age: 60.2 years, 65% male, 54% UICC tumour stage IV) starting first-line, de novo chemotherapy for gastrointestinal cancers were randomized 1:1 to a nocebo education (n = 49) or an attention control group (n = 51). Our primary outcome was patient-rated intensity of four chemotherapy-specific and three non-specific adverse events (rated on 11-point Likert scales) at 10-days and 12-weeks after the first course of chemotherapy. Secondary outcomes included perceived control of adverse events and tendency to misattribute symptoms. Results General linear models indicated that intensity of adverse events differed at 12-weeks after the first course of chemotherapy (mean difference: 4.04, 95% CI [0.72, 7.36], p = .02, d = 0.48), with lower levels in the nocebo education group. This was attributable to less non-specific adverse events (mean difference: 0.39, 95% CI [0.04, 0.73], p = .03, d = 0.44) and a trend towards less specific adverse events in the nocebo education group (mean difference: 0.36, 95% CI [− 0.02, 0.74], p = .07, d = 0.37). We found no difference in adverse events at 10-days follow-up, perceived control of adverse events, or tendency to misattribute non-specific symptoms to the chemotherapy. Conclusions This study provides first proof-of-concept evidence for the efficacy of a brief information session in preventing adverse events of chemotherapy. However, results regarding patient-reported outcomes cannot rule out response biases. Informing patients about the nocebo effect may be an innovative and clinically feasible intervention for reducing the burden of adverse events. Trial registration Retrospectively registered on March 27, 2018 to the German Clinical Trial Register (ID: DRKS00009501).
  • Publication
    Unknown
    Persistence of gastrointestinal symptoms in irritable bowel syndrome and ulcerative colitis: study protocol for a three-arm randomised controlled trial (SOMA.GUT-RCT)
    (BMJ Publishing Group, 2022-06-14)
    Löwe, Bernd
    ;
    Nestoriuc, Yvonne 
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    Andresen, Viola
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    Vettorazzi, Eik
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    Zapf, Antonia
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    Hübener, Sina
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    Maehder, Kerstin
    ;
    Peters, Luisa
    ;
    Lohse, Ansgar W
    Introduction Ulcerative colitis (UC) and irritable bowel syndrome (IBS) are distressing chronic diseases associated with abdominal pain and altered bowel habits of unknown aetiology. Results from previous studies indicate that, across both diseases, increased levels of illness-related anxiety and dysfunctional symptom expectations contribute to symptom persistence. Thus, comparing both disorders with regard to common and disease-specific factors in the persistence and modification of gastrointestinal symptoms seems justified. Our primary hypothesis is that persistent gastrointestinal symptoms in UC and IBS can be improved by modifying dysfunctional symptom expectations and illness-related anxiety using expectation management strategies. Methods and analysis To assess the extent to which persistent somatic symptoms are modifiable in adult patients with UC and IBS, we will conduct an observer-blinded, three-arm randomised controlled trial. A total of 117 patients with UC and 117 patients with IBS will be randomised into three groups of equal size: targeted expectation management aiming to reduce illness-related anxiety and dysfunctional symptom expectations in addition to standard care (SC, intervention 1), non-specific supportive treatment in addition to SC (intervention 2) or SC only (control). Both active intervention groups will comprise three individual online consultation sessions and a booster session after 3 months. The primary outcome is baseline to postinterventional change in gastrointestinal symptom severity. Ethics and dissemination The study was approved by the Ethics Committee of the Hamburg Medical Association (2020-10198-BO-ff). The study will shed light onto the efficacy and mechanisms of action of a targeted expectation management intervention for persistent gastrointestinal symptoms in patients with UC and IBS. Furthermore, the detailed analysis of the complex biopsychosocial mechanisms will allow the further advancement of aetiological models and according evidence-based intervention strategies. Trial registration number ISRCTN30800023.
  • Publication
    Open Access
    Machine learning for cyber physical systems
    (UB HSU, 2024-07-12) ;
    Beyerer, Jürgen
    ;
    ;
    Kühnert, Christian
    ;
    Cyber Physical Systems are characterized by their ability to adapt and learn from their environment. Applications include advanced condition monitoring, predictive maintenance, diagnosis tasks, and many other areas. All these applications have in common that Machine Learning and Artificial Intelligence are the key technologies. However, applying ML and AI to CPS poses challenges such as limited data, less understood algorithms, and the need for high algorithm reliability. These topics were a focal point at the 7th ML4CPS - Machine Learning for Cyber-Physical Systems Conference in Berlin, held from the 20th to the 21st, where industry and research experts discussed current advancements and new developments.
  • Publication
    Metadata only
    Szenariobasierte Analyse der Kurzschlussströme im deutschen Niederspannungsnetz unter Verwendung der CIGRE-Referenznetze
    (Springer, 2021-04-22) ; ; ;
    Boden, Scott
    ;
    ;
    Lehmann, Kathrin
    Die fortlaufenden, regulatorischen Eingriffe der Bundesregierung im Bereich erneuerbarer Energien führen zu einem hohen Anteil an Windkraft und Photovoltaikanlagen im elektrischen Energieversorgungssystem. Neben einer bevorzugten Einspeisung der erneuerbaren Energien erfolgt aktuell und zukünftig ein Rückbau oder die Stilllegung konventioneller Kraftwerke, wie Atom- und Kohlekraftwerke. Als quantitativer Bewertungsparameter zur Abschätzung der potenziellen Konsequenzen wird die Kurzschlussimpedanz verwendet, die aus den Kurzschlussströmen ableitbar ist. Die Kurzschlussimpedanz dient beispielsweise zur Bewertung der Aufnahmekapazität der Netzanschlusspunkte, der Sicherstellung der Versorgungsqualität und der Reduktion der Netzrückwirkungen. Die Impedanz eines Netzverknüpfungspunktes einer Anlage berechnet sich aus Netzkurzschlussleistung und der Netznennspannung. Somit ist die Netzkurzschlussleistung ein wesentlicher Parameter der Netzbewertung, der sich durch die Energiewende verändert. Betrachtet wird in diesem Beitrag der Anfangs-Kurzschlusswechselstrom, der die Grundlage für die rechnerische Größe der Netzkurzschlussleistung ist. Dieser Beitrag analysiert den Einfluss der Veränderung der Kurzschlussströme auf die Niederspannung (NS) unter Verwendung von Referenznetzen der Nieder- und Mittelspannungsebene (MS), szenariobasierten Simulationen und vereinfachten Modellen für erneuerbare Energieanlagen. Gleichzeitig werden bisherige Forschungsergebnisse auf Tendenzen untersucht, die die Veränderungen der Kurzschlussströme und den Einfluss von EE-Anlagen analysieren. Die Ergebnisse der Simulationen zeigen, dass die Kurzschlussströme trotz der Abschaltung von Großkraftwerken, die bisher durch Synchrongeneratoren den größten Anteil am Netzkurzschlussstrom lieferten, nicht in relevantem Maße abnehmen.
  • Publication
    Metadata only
    Simulation of electric field control effects on the ion transport in proton exchange membranes for application in fuel cells and electrolysers
    The dynamic controllability of the fuel cell could be improved by the addition of an electric field modifier (EFM), to selectively boost or attenuate the flux of protons through the membrane and, thereby, influence cell performance. This approach follows the commonly accepted idea of the potential gradient across the membrane being the main driving force behind the proton transport in the membrane. To evaluate the applicability of the idea, a simulation model for a membrane with an integrated EFM is developed to study the effects on the membrane behaviour. First, a modified Poisson-Boltzmann-Model (1D) is developed to characterise the capacitive behaviour of the double layer at the EFM. The approach considers steric restrictions in the membrane pores to estimate the double layer capacitance and the range of the effect at the EFM. Second, the characteristic behaviour of the capacitance is implemented in a secondary current distribution model (2D) as a variable capacitance. In transient simulations, boost of the cell current by up to 82% and attenuation up to a complete reversal of the direction compared to the stationary operation are achieved. Thus, it was possible to show the potential of EFMs to influence the characteristics of fuel cells and electrolysers during transient operation.
  • Publication
    Metadata only
    Modeling and experimental parameterization of an electrically controllable PEM fuel cell
    Optimized integration of fuel cells into grids or on-board power supplies is necessary to facilitate replacement of conventional energy producers by a reliable and plannable power generation technology. Due to the interdependency between fuel cell current and voltage, integration of fuel cells requires a power conditioning system, which increases integration weight and cost. For this reason, integration of electric field modifier electrodes into the setup of proton exchange membrane fuel cells is a new approach to control the output voltage in order to minimize the subsequent power conditioning system. This approach considers the physics of proton transport through the electrolyte membrane and could offer a lever to control the ohmic resistance. In this paper, a fuel cell model is implemented in MATLAB and extended by electric field modifier electrodes, allowing control of the ohmic resistance through an externally applied voltage. The concept of boosting and attenuating fuel cell voltage is presented along with different setups to enable this behavior. Furthermore, an electrical equivalent circuit for electrically controllable fuel cells is developed and implemented in MATLAB/Simulink. A method to parameterize the developed MATLAB and Simulink models by first experimental results is presented.
  • Publication
    Metadata only
    Psychosoziale Unterstützung von Menschen mit Colitis ulcerosa und Reizdarmsyndrom: eine Machbarkeitsstudie zu Bedarf, Fokus und Durchführbarkeit
    (Georg Thieme Verlag, 2022-05-22)
    Uhlenbusch, Natalie
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    Manthey, Carolin
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    Nestoriuc, Yvonne 
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    Andresen, Viola
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    Lohse, Ansgar W.
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    Löwe, Bernd
    Ziel der Studie: Colitis ulcerosa (CU) und Reizdarmsyndrom (RDS) gehen mit hoher somatischer Symptombelastung, reduzierter Lebensqualität und psychischen Beschwerden einher. Die subjektive Belastung, der Wunsch vieler Betroffener und die Beteiligung psychischer Prozesse an der Wahrnehmung der Symptomatik begründen die Entwicklung psychosozialer Unterstützungsangebote. Ziel dieser Machbarkeitsstudie war es, Bedarf, inhaltlichen Fokus und Machbarkeit eines solchen Angebots zu evaluieren. Betroffene mit CU und RDS wurden parallel eingeschlossen, um krankheitsspezifische und krankheitsübergreifende Aspekte für psychosoziale Interventionen zu identifizieren. Methodik: Erwachsene Menschen mit CU oder RDS wurden telefonisch mithilfe eines standardisierten Interviewleitfadens befragt. Mittels numerischer Analogskalen sowie offener Fragen wurden Belastungen durch und Umgang mit der Erkrankung, krankheitsbezogene Erwartungen und Krankheitsangst, Zufriedenheit mit der Versorgung, Unterstützungs- und Informationsbedarf sowie Präferenzen hinsichtlich eines Unterstützungsprogramms erfragt. Deskriptive Kennzahlen zu quantitativen Variablen und diagnosespezifische Gruppenvergleiche wurden berechnet. Die Antworten zu den offenen Fragen wurden nah an den Aussagen der Teilnehmenden zusammengefasst und ausgezählt. Ergebnisse: n=35 Personen (CU: n=15; RDS: n=20) nahmen teil (Alter: m=40,8, SD=14,6; 71% weibl.). Betroffene beider Erkrankungen zeigten ein mittleres Belastungsniveau, wobei jenes von Personen mit RDS signifikant höher war. Beide Gruppen berichteten über relevante krankheitsbezogene Ängste, wobei die Einschränkung durch diese bei RDS-Betroffenen höher war. Krankheitsbezogene Erwartungen unterschieden sich nicht zwischen den Gruppen. Patient:innen mit RDS zeigten eine geringe Zufriedenheit mit der Versorgung und fühlten sich schlechter über ihre Erkrankung informiert als Betroffene von CU. Beide Gruppen gaben eine hohe Wahrscheinlichkeit an, an einem psychologischen Unterstützungsprogramm teilzunehmen und benannten krankheitsbezogene Erwartungen und Krankheitsangst als wichtige Bestandteile eines solchen. Diskussion: Die Ergebnisse bestätigen den erhöhten Bedarf und das Interesse an psychosozialer Unterstützung sowie die Relevanz krankheitsbezogener Erwartungen und Krankheitsangst bei beiden Erkrankungen. Unterschiede in Symptomwahrnehmung und Bewertung der Versorgung weisen auf die Notwendigkeit krankheitsspezifischer Elemente in psychosozialen Unterstützungsangeboten hin. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse zeigen den hohen Bedarf an psychosozialer Unterstützung von Menschen mit CU und RDS und liefern Hinweise auf die Machbarkeit eines psychosozialen Therapieprogramms.
  • Publication
    Metadata only
    Expectations, end-of-life fears and end-of-life communication among palliative patients with cancer and caregivers: a cross-sectional study
    (BMJ Publishing, 2022-05-11)
    von Blanckenburg, Pia
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    Riera Knorrenschild, Jorge
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    Hofmann, Mareike
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    Fries, Hansjakob
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    Nestoriuc, Yvonne 
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    Seifart, Ulf
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    Rief, Winfried
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    Seifart, Carola
    Objectives: During serious illness, open communication with caregivers can ensure high-quality care. Without end-of-life communication, caregivers may become surrogates and decision-makers without knowing the patient’s preferences. However, expectations and fears may influence the initiation of communication. The present study investigates differences between palliative patients with cancer and caregivers regarding expectations of end-of-life communication, end-of-life fears and experiences with end-of-life communication. Design: A cross-sectional study using a semi-structured interview and a paper-based questionnaire Setting: University Hospital in Germany. Participants: 151 participants: 85 palliative cancer patients (mean age: 62.8 years, 65.9% male) and 66 caregivers (mean age: 56.3 years, 28.8% male). Primary and secondary outcome measures: Expectations, end-of-life fears and experiences of end-of-life discussions. Results: Patients and caregivers wish for the patient to be self-determined. In general, participants reported more positive than negative expectations of end-of-life discussions. Importantly, concerns about emotionally burdening other person was rated much higher in an informal context than a professional context (F(1,149)=316 958, p<0.001, ηp²=0.680), even though the emotional relief was expected to be higher (F(1,149)=46.115, p<0.001, ηp²=0.236). Caregivers reported more fears about the last period of life and more fears about end-of-life discussions than palliative patients, whereas palliative patients tended to avoid the topics of death and dying to a greater extent. Conclusions: There seems to exist a ‘self-other’ asymmetry: palliative patients and their caregivers expect substantial personal relief when openly talking about end-of-life issues, but also expect the other person to be burdened by such communication. Professionals repeatedly need to initiate end-of-life communication.
  • Publication
    Metadata only
    Erwartungseffekte beim Absetzen von Antidepressiva
    (Springer, 2022-04-19)
    Nestoriuc, Yvonne 
    Erwartungseffekte bei Antidepressiva wurden in zahlreichen randomisierten Studien und Metaanalysen nachgewiesen. In den Placebogruppen zeigten sich sowohl relevante Verbesserungen der depressiven Erkrankungen (Ansprechraten: Placebo 40 % vs. Verum 50 %) als auch belastende Nebenwirkungen im Sinne von Noceboeffekten. Diese Befunde unterstreichen den Einfluss individueller Erwartungshaltungen auf die Wirksamkeit und Verträglichkeit von Antidepressiva und legen nahe, dass diese auch beim Absetzen relevant sind. Das Absetzen von Antidepressiva kann mit belastenden Beschwerden wie Schwindel, Schlaflosigkeit und Reizbarkeit verbunden sein. Diese sog. Absetzsymptome sind in der Mehrzahl der Fälle mild und klingen nach wenigen Tagen bis Wochen wieder ab. Sind Patient:innen allerdings nicht auf solche möglichen Beschwerden vorbereitet, kann deren Auftreten Ängste vor einem Rückfall oder einer Abhängigkeit auslösen. Insbesondere, wenn das Absetzen ohne ärztliche und psychologische Begleitung stattfindet, können Absetzsymptome leicht mit dem Wiederauftreten einer Depression verwechselt werden. In der aktuellen Versorgungspraxis finden sich zunehmend Berichte zu missglückten Absetzversuchen und entsprechend negativen Erwartungen an das Absetzen. Erwartungen lassen sich vornehmlich in der Interaktion mit Behandelnden und über die Patient:innen-Information verändern. Dieser Beitrag diskutiert therapeutische Strategien zum Umgang mit Absetzsymptomen mit dem Ziel, Erwartungen, angepasst an individuelle Vorerfahrungen, zu optimieren. Um realistische Erwartungen zu erarbeiten und den Absetzprozess durch eine therapeutische Begleitung positiv zu beeinflussen, können Strategien wie Psychoedukation, Framing, die Aufklärung über Placebo- und Noceboeffekte sowie die Erarbeitung von Coping-Strategien eingesetzt werden.